Skontaktuj się z nami
* Pole wymagane

Adres: Aleje Jerozolimskie 94, Warszawa
Email: contact@wedare.pl
Owned media to pojęcie z zakresu PR i content marketingu, które w typologii branżowej oznacza firmową platformę lub wydzieloną przestrzeń do publikacji treści. Może to być własny fanpage, blog, strona firmowa.
Do dystrybucji treści i komunikacji z klientami wykorzystuje się platformy mediowe, w których ukazujące się komunikaty klasyfikujemy pomiędzy trzy kategorie: earned media, paid media oraz właśnie owned media. Granice wyznacza stopień kontroli oraz koszta – mówiąc krótko, „owned media„, czyli „media własne” (w domyśle: należące do marki), oznacza przestrzeń w sieci, gdzie firma publikuje własne treści – artykuły, informacje prasowe, video, infografiki i każdy inny, dowolny rodzaj treści.
Po rewolucji, jaką przyniósł content marketing w działaniach z obszaru digital, stało się jasne, że każda firma staje się de facto firmą… mediową. Atencja konsumentów wędruje dzisiaj w stronę atrakcyjnych treści, ale coraz rzadziej ma znaczenie, czy dostawcą tych treści jest rzeczywiście medium, czy też komercyjne przedsiębiorstwo. Najważniejsze jest to, że content spełnia swoje zadanie – wzbudza emocje, bawi, informuje czy też ma praktyczne znaczenie.
Berger w swojej metodologii wyszczególnia 6 kroków, które prowadzą do stworzenia treści uwielbianej przed obiorców:
Tworząc autorskie, firmowe komunikaty w duchu storytellingu, określamy swój stosunek do branżowej narracji, a w skrajnych przypadkach – przejmujemy nad nią kontrolę (tak zrobił np. RedBull w obszarze treści związanych ze sportami ekstremalnymi czy też Nike w szeroko rozumianej branży fit).
Kiedy decydujemy się na stworzenie własnego medium, należy podejść do tego sumiennie i zgodnie z regułami sztuki content marketingu. Owned media są takim samym zobowiązaniem, jak każda inna dowolna praktyka marketingowa i bez włożenia konkretnej pracy, przemyślanej w kontekście social media marketingu, w tym dobrze zaplanowanego mechanizmu obiegu treści w social media, nie mamy co liczyć na wymierne efekty.
Owned media, w przeciwieństwie do np. paid media, wymaga również konsekwencji, a efekt kumuluje się z czasem. Co to oznacza? Cóż, na początku twojej przygody z tworzeniem własnych mediów, należy uzbroić się w cierpliwość – treści mogą mieć bardzo niewielki zasięg. Jeśli jednak potraktujemy serio zobowiązanie do tworzenia wysokiej jakości treści w regularny sposób, możemy liczyć na wzrost zainteresowania odbiorców.
Ważne, by łączyć działania w owned media z marketingiem w paid media – dzięki temu, nasze własne treści mają szansę na lepsze wypozycjonowanie, a my łączymy efekt natychmiastowego dotarcia do audytorium i osiągnięcia celów krótkoterminowych ze stworzeniem własnej społeczności i realizacji celów długoterminowych.
Dziś każdy szuka informacji w internecie, a jeśli spełniają one wymagania jakościowe, to nie ma znaczenia, czy są to treści obiektywne, stworzone przez dziennikarza, czy też powstałe w wyniku pracy content managera. Warunkiem zawsze jednak będzie wartość, jaką takie treści wnoszą w życie odbiorcy.
Przy odpowiednio skonfigurowanym lejku sprzedażowym, treści w owned media mogą pełnić rolę ocieplania leadów, zwiększania świadomości marki i zasięgu, np. w formie raportu do ściągnięcia, ale również pomagać na niższych etapach ścieżki zakupowej, np. w konwersji przyda się case study. Kluczem będzie odpowiednia dystrybucja, bo nawet najlepiej przygotowanej treści nikt nie odkryje, jeśli nie stanie za nią budżet na promocję.
Ekspertka performance marketingu, zarządzania oraz analizy danych, w branży od 2006 r. Pracując w grupie K2 Internet, wprowadziła na polski rynek zanox.de AG (obecnie AWIN). Jako dyrektor ds. marketingu partnerskiego w system3.pl odpowiadała za budowę technologii partnerskiej oraz rozwój firmy. Reprezentuje WeDare w Izbie Gospodarki Elektronicznej.
Adres: Aleje Jerozolimskie 94, Warszawa
Email: contact@wedare.pl