programy partnerskie

Programy partnerskie - jak na nich zarabiać? [checklista]

Jak przekonać wydawcę do promowania twojego programu partnerskiego? Tylko i wyłącznie możliwością zarobku. Jeśli jednak sądzisz, że ogranicza się to do zaoferowania wysokoprocentowej prowizji – jesteś w błędzie. Bardzo często marketerzy zapominają o drugiej składowej mającej istotny wpływ na końcowy sukces – konwersji.

Spis treści

Owszem, konwersja zależy od tego, jak znana jest twoja marka wśród klientów. Ale zdecydowanie ważniejsze jest to, jak sprawnie funkcjonuje twój sklep internetowy. Co ciekawe, sklep może być zaprojektowany według wszelkich obecnie obowiązujących kanonów i mód, w oparciu o popularny stabilny silnik, a i tak może mieć problemy z konwersją. Przyczyny tego mogą być różne – np. z bałagan po stronie magazynu czy zła aktualizacja stanów i cen.

Oto 18 elementów, które powinien posiadać twój ecommerce, by dobrze konwertował i zachęcał do współpracy wydawców:

1. Nazwy produktów

Nazwy powinny odpowiadać zapytaniom użytkowników i komunikować zastosowanie. Niby to oczywista oczywistość, tymczasem zaskakująco często można trafić na szkolne błędy. Jak choćby wyłączne stosowanie nazw produktów dostarczanych przez producentów.

2. Dobre zdjęcia

Obraz wart jest tysiąca słów. Zdjęcia pomagają uzasadnić i przyspieszyć decyzję zakupową. Ale tylko te w dobrej jakości! Pamiętaj też, by było ich sporo i by dokładnie ukazywały twój produkt.

3. Przycisk "dodaj do koszyka"

Powinien wyróżniać się w layoucie strony i być łatwy do odnalezienia.

4. Cena

Nawet jeśli wysoka (przy produktach premium), powinna być czytelna (nieukrywana przez małą czcionkę). Z kolei przecena jasno komunikowana nie tylko przekreśleniem starej ceny, ale również informacją, ile „zaoszczędzi” klient.

5. Dostępność produktu

Im niższe „stany magazynowe”, tym większa chęć zakupu. Utrzymywanie produktów, których nie ma na stanie (nawet jeśli jest uzasadnione przez SEO), bardzo psuje wrażenia zakupowe. Nikt nie chce dodawać produktów do koszyka, żeby przekonać się, że są niedostępne.

6. Sposób płatności

Wydawcy zwracają na to ogromną uwagę, rozważając przyłączenie się do programu. Wiadomo, że mały wybór opcji płatności determinuje liczbę transakcji w sklepie.

7. Dostawa

Klienci internetowi przykładają dużą wagę do czasu dostawy. Jeśli nie jesteś w stanie dostarczyć produktu w zadeklarowanym terminie, lepiej zaktualizować informację na stronie niż wprowadzać konsumentów w błąd. Rozczarowanego klienta mogą nie być w stanie ściągnąć z powrotem nawet wydawcy posługujący się retargetingiem. A komunikat o darmowej dostawie nie jest już żadną atrakcją – w wielu sklepach to po prostu standard.

Podobnie istotna jest dostępność różnych form dostawy. Pamiętaj, że od lat ulubioną Polaków jest Paczkomat. Wg badania Gemius „E-commerce w Polsce w roku 2022” sięga po nią aż 81 procent kupujących online! Co więcej, 83 procent uważa tę formę dostawy za najbardziej zachęcającą do dokonania transakcji.

8. Polityka zwrotów

Wprawdzie prawo gwarantuje 30 dni na zwrot towaru kupionego w Internecie, ale niewiele będzie Cię kosztować przyjęcie polityki akceptowania zwrotów np. do 365 dni. Niby komplikuje to rozliczanie z wydawcami, bo teoretycznie przez rok nie będziesz w stanie wypłacić prowizji za sprzedaż, ale spokojnie: można przyjąć, że kto ma dokonać zwrotu, ten i tak zrobi to w przeciągu miesiąca. Prowizja wypłacona za zwroty, które przytrafią się po okresie rozliczenia z wydawcami będzie twoim kosztem, ale jestem pewna, że zbilansowanym przez większą sprzedaż w wyniku pozytywnego wizerunku.

9. Opis produktów

Najłatwiej jest wyświetlić opis dostarczony przez producenta, ale tak robią wszystkie sklepy. Osobisty, unikalny opis bez wątpienia prędzej przekona klienta do zakupu. Dodatkowo unikniesz ryzyka zduplikowanego contentu w oczach Google’a.

10. Szczegółowy opis z parametrami

Dobry przykład stanowi Amazon ze swoimi ciągnącymi się w nieskończoność opisami produktów. Amazon wie, co robi – ludzie uwielbiają szczegóły i parametry.

11. Aktualny feed produktowy

Product feed, zwany również data feed, to plik (zazwyczaj w formie XML lub CSV) zawierający opis i atrybuty produktów dostępnych w ofercie sklepu internetowego. Czy jest niezbędny? Zdecydowanie tak, jeśli chcesz, by informacje o twoich produktach znalazły się w porównywarkach cenowych albo masz zamiar korzystać z reklam Google Product Listing Ads (Google PLA). Zapewne domyślasz się, że jakość udostępnionych w feedzie produktowym danych jest bardzo istotna, a o ich aktualność należy systematycznie dbać. Dzięki nim komunikacja pomiędzy twoim sklepem a wszelkimi platformami, które udostępniają twoje produkty, będzie przebiegać gładko i bez zarzutów. Co ważne, im więcej informacji podasz w data feed, tym bardziej zwiększysz szanse na to, że potencjalny klient znajdzie twoją ofertę.

12. Rozmiar ma znaczenie

Szczególnie w odzieżówce, dlatego im lepiej opisana rozmiarówka, tym mniej zwrotów. No i sztucznego zawyżania statystyk sprzedaży przez zjawisko zamawiania wielu sztuk w różnych rozmiarach, żeby poprzymierzać.

13. Kolor też

Postaraj się jak najlepiej uchwycić go na zdjęciach. Dobrym pomysłem jest ukazanie produktu w świetle naturalnym oraz sztucznym – dociekliwi lub niepewni klienci ucieszą się z możliwości porównania.

14. Livechat

To narzędzie, którego niesłusznie obawiają się wydawcy („że transakcje zostaną zawarte poza systemem śledzącym”). W rzeczywistości livechat służy wyłącznie doradzaniu klientom, co zwiększa konwersję (również z afiliacji). Osobiście wprowadziłam livechat w kilku sklepach i w żadnym nie zdarzyło się, żeby choć jedna transakcja przeszła poza systemem.

15. Certyfikaty bezpieczeństwa

Np. bezpieczny e-sklep – to jedne z tych elementów strony, na które użytkownik nie zwraca uwagi, dopóki są. Ich obecność mimochodem buduje wiarygodność i zaufanie.

16. Cross-selling

Przedstawianie oferty produktów komplementarnych czy akcesoriów to dziś standard, bez którego trudno myśleć o hulającej sprzedaży. Oczywiście wydawcom również jest na rękę promowanie takiego sklepu, w którym klient zachęcony kupnem namiotu kupi również śpiwór czy matę samopompującą.

17. Up-selling

Allegro widząc, że planuję kupić sezon pierwszy „House of Cards”, oferuje mi zestaw wszystkich sezonów. Korzyści – jak wyżej…

18. Rejestracja

Konieczność rejestracji przed sfinalizowaniem transakcji nie przynosi niczego dobrego. Zwiększa jedynie liczbę porzuconych koszyków (średnio 25% niedokończonych). Zdaję sobie sprawę z pokusy wymuszania rejestracji, ale to droga donikąd. I na szczęście coraz rzadziej stosowana.

Autorka: Magda Czachowska - Partner | Chief Growth Officer WeDare
Ekspertka performance marketingu, zarządzania oraz analizy danych, w branży od 2006 r. Pracując w grupie K2 Internet, wprowadziła na polski rynek zanox.de AG (obecnie AWIN). Jako dyrektor ds. marketingu partnerskiego w system3.pl odpowiadała za budowę technologii partnerskiej oraz rozwój firmy. Reprezentuje WeDare w Izbie Gospodarki Elektronicznej.

Skontaktuj się z nami

* Pole wymagane

Adres: Aleje Jerozolimskie 94, Warszawa

Email: contact@wedare.pl